ACHTERGROND EN DOEL Het Heilig Hartziekenhuis Mol, een algemeen ziekenhuis met 211 bedden, ontvangt dagelijks veel medicatie retour in de ziekenhuisapotheek. Ongeveer 20% van de medicatie wordt centraal afgeleverd door de ziekenhuisapotheek op basis van bestellingen van de verpleegafdelingen via het Klinisch WerkStation, vaak voor een periode van vijf dagen. Het opzet van dit project is achterhalen welke verpleegafdeling het meest retours genereren en hoe snel medicatie retour komt naar de ziekenhuisapotheek.
METHODES In de periode van 13 tot en 22 maart 2023 werden alle retours van medicatie door één persoon verwerkt. In MS Excel werd een overzicht gemaakt van het gemiddeld aantal afleveringen per dag en het gemiddeld aantal retours per dag om zo het gemiddeld percentage retours per afdeling te berekenen. De tijdsduur tussen aflevering en retour werd eveneens berekend.
RESULTATEN Uit deze analyse bleek dat bijna de helft van de bestelde medicatie retour komt naar de ziekenhuisapotheek. Hierbij scoorden de afdelingen geriatrie het beste met een gemiddeld retourpercentage van 35% terwijl de afdeling inwendig een retourpercentage van 50% haalde.
DISCUSSIE EN CONCLUSIE Deze analyse bevestigt dat de ziekenhuisapotheek dagelijks veel retours manueel verwerkt. Het automatiseren van dit proces is wenselijk. Daarnaast moet er ook kritisch nagedacht worden over het ganse distributieproces, waarbij de vraag gesteld moet worden of standaard aflevering voor vijf dagen nodig is.
Article appeared in
BJHP 2023 (1)
The editorial board presents the second full issue of the Belgian Journal of Hospital Pharmacy. Enjoy reading!
We welcome submissions for our next issues. Have a look at our submission guidelines and templates.